Inlassen en slijpen van sporen, hartstukken en tongen ten behoeve van:

  • Herstellen van de bedrijfszekerheid
  • Verlenging van de levensduur van de rails, wissels en emplacementen
  • Vermijden van storingen
  • Verlagen van de geluidsoverlast (Anti-piep, AQ-Flex®)
  • Verbetering van het reiscomfort (RIFLEX®-proces)
  • Verlenging van de levensduur van de wielen

Slijtage aan rail en wissel(complexen) komt in het bijzonder op de volgende plaatsen voor:

  • Op het loopvlak en de rijkant van de spoorstaaf in krappe bogen
  • In wissels(complexen) in groefbodem, hartstuk en wisseltongen
  • Op spoorstaven en wissels door normale verticale slijtage en door korte en lange golfslijtage

Gevolgen door slijtage:

  • Ontsporingsgevaar bij sterke dellen in bogen
  • Beschadiging van bovenbouw door oneffenheden
  • Geluidsoverlast voor bewoners
  • Beschadiging van spoorconstructies door achterstallig onderhoud
  • Hoge kosten bij uitwisseling van spoor en wisselconstructies

ETS nieuw ingelaste spoorstaven met slijtvaste laag voor het uitstellen van de eerste slijtage:

  • Inlassen van hoogwaardig slijtvast materiaal in nieuwe R200 spoorstaven (ETEKA 5®)
  • Oplassen van het loopvlak ter voorkoming van golf en dalvorming en ter vermindering van de verticale slijtage
  • Oplassen van diverse spoordelen met hoogwaardig slijtvaste werkstoffen d.m.v. het onder poederdek lassen of het elektrisch lassen met elektrode of vuldraad
  • Verwijderen van oneffenheden door middel van slijpen
Print Friendly, PDF & Email
Vertoon
Verberg