De nieuwe spoorbrug bij Muiderberg maakt deel uit van de wegverbreding A1/A6. De boogbrug van staal en beton is 225 meter lang, 17 meter breed en biedt plaats aan twee sporen. De oude spoorbrug moest worden vervangen omdat er bij de verbrede A1 te weinig ruimte is om steunpunten tussen de rijstroken te zetten. De nieuwe brug overspant de hele breedte van de weg.

ETS Spoor leverde voor dit project ruim 2.600 m2 ballastmat van Getzner. De ballastmatten zorgen voor reductie van trillingen, waardoor het ballast minder snel vergruist en de dwarsliggers en spoorstaven minder snel slijten. Ook voorkomen de ballastmatten dat de brug zelf beschadigd raakt door trillingen. Bovendien hebben ze een gunstig effect op het reizigerscomfort.

Zoals bij alle kunstwerken, is een beetje extra elasticiteit is voor het spoor geen overbodige luxe. De nieuwe spoorbrug is in het najaar van 2016 aangesloten op het netwerk van ProRail en een icoon geworden in het landschap.

 


"Door de actieve projectmanagementvaardigheden van Dave hebben we tijdens dit project enorm veel overheadkosten kunnen besparen"