Wissels kunnen efficiënter op hun plek worden gelegd door een nieuwe transportmethode die de afgelopen periode is toegepast door Vossloh Rail Services en ETS Spoor. Beide partijen hebben ervaring opgedaan waarbij voor gemonteerde wissels per kantelwagons naar een spoorproject in Arnhem, Den Haag en Rotterdam zijn vervoerd. Via deze werkwijze kunnen meer wissels in korte tijd worden gelegd en de overlast door wegtransporten worden vermindert.

Het proces is in het afgelopen jaar geëvalueerd en geoptimaliseerd. De speciale kantelwagonszijn succesvol bij meerdere spoorprojecten ingezet en binnenkort volgen er weer enkele projecten. Sander Schulmeister, directeur van ETS Spoor blikt terug: “Het voordeel van deze kantelwagons is dat zij naar plekken kunnen rijden die moeilijk bereikbaar zijn zoals grote centrale stations.Daarnaast biedt deze werkwijze de mogelijkheid om enkelsporig te werken, omdat de kraan voor zich uit kan werken. In België en Zweden passen infrabeheerder deze methode al jaren met succes toe” 

Kortere buitendienststelling

Door het gebruik van kantelwagons kunnen meerdere voor gemonteerde wissels in één keer getransporteerd worden en direct in grote secties in het spoor worden gelegd. Het voordeel van deze transportmethode is dat de wissels in grotere delen kunnen worden voor gemonteerd waarna ze naar het werk worden getransporteerd. Met als gevolg, een beter reizigerscomfort doordat het treinverkeer weer snel kan worden hervat.

Ook levert het milieuvoordelen op, vertelt Sander Schulmeister.“Doordat de aan- en afvoer in een flow plaatsvind, zijn wegtransporten niet benodigd en kunnen wij de oude wissels direct op de wagon laden, waarna wij ze door onze wissel vakspecialisten laten reviseren. Daarna kunnen ze weer als bruikbare wissels worden toegepast in het spoor.”

Sander Schulmeister wijst op een recentelijk project, waarbij kantelwagons vanuit Rotterdam wissels op station Den Haag Centraal aanleverden. “Deze werkwijze bood voordelen op het gebied van tijd en ruimte. De wissels werden in Rotterdam voor gemonteerd, waardoor er minder tijd nodig was in het spoor. Daarnaast konden we over één spoor rijden en was het niet nodig om meerdere sporen buiten dienst te stellen.

Toekomst kantelwagon

De komende periode heeft ETS Spoor meer leveringen gepland staan waarbij deze kantelwagons zullen worden ingezet. Naast de voordelen die deze methodiek met zich meebrengt is het gebruik van de kantelwagon ook een spectaculair aanzicht op het spoor.

(bron: spoorpro)