Een van de opkomende trends in de railinfra is digitalisering. Fabrikanten van spoormaterialen brengen bijvoorbeeld steeds vaker sensoren aan in hun producten, die vanuit apps worden aangestuurd. “Dit biedt spooraannemers op basis van data-analyse en monitoring de mogelijkheid om direct processen van bepaalde werkzaamheden in kaart te brengen”, legt directeur Rogier Schulmeister van ETS Spoor uit.

ETS Spoor demonstreerde tijdens RailTech Europe het digitale platform DARI (Data Acquisition for Rail Infrastructure), dat processen van verschillende apparaten tot in detail in kaart brengt. Het spoorbedrijf levert het monitoringsplatform van producent Goldschmidt Thermit aan de Nederlandse spoormarkt.

Digitalisering

“Spoorwerkers kunnen alle apparaten die aangesloten zijn op DARI aansturen via een app op de mobiele telefoon of tablet. De Smart Weld Jet maakt het bijvoorbeeld mogelijk het voorverwarmingsproces bij het lassen te automatiseren. Het systeem heeft een soort datalogger en zorgt ervoor dat het verwarmingsproces een constante duur en kwaliteit heeft”, aldus Schulmeister. Fouten bij het voorverwarmingsproces kunnen leiden tot kosten voor de spoorsector, omdat dit gevolgen heeft voor de veilige berijdbaarheid van het spoor.

Naast de automatisering van het voorverwarmingsproject biedt DARI ook de mogelijkheid om lasregistraties digitaal en centraal vast te leggen. “De lasser kan met een app op zijn mobiele telefoon de elektronische meetrei (een soort lineaal, red.) vastleggen bij dezelfde lasregistratie. Voorheen vulde hij een formulier in. Het voordeel hiervan is dat de lasopzichter na het uploaden van de data, al kan zien welke werkzaamheden zijn lassers hebben uitgevoerd.”

Lees het volledige artikel op SpoorPro