Rheda City Green

Naast het ‘reguliere’ spoorsysteem is Rheda City ook leverbaar in een ‘groene’ variant. Dit groene en duurzame alternatief is het perfecte spoorsysteem voor steden die hun binnenstad willen vergroenen en verduurzamen. Door de groene bovenkant wordt oppervlakte water opgeslagen, waarna het vervolgens door verdamping teruggevoerd wordt naar de omgeving. Daarbij is het visueel ook een aantrekkelijker aanzicht dan andere lightrail spoorsystemen.

Lightrail

lightrail combineert de voordelen van zowel metro, trein als tram. Afhankelijk van de toepassing, worden de eigenschappen van minimaal twee van deze sporen gecombineerd. In feite kun je lightrail dus ‘gewoon’ zien als een vorm van openbaar vervoer, maar dan met een compleet nieuw en innovatief karakter waarin alle voordelen van trein, tram en metro zo effectief mogelijk zijn gecombineerd.

Als vervoersmiddel is lightrail zodoende net zo aantrekkelijk als reizen met de auto, maar dan flexibeler, betaalbaarder, sneller en comfortabeler! Daarnaast is het ook nog een uitermate duurzaam alternatief voor ‘groene’ steden die auto’s (en de hierbij horende uitstoot) de komende jaren willen beperken.

De oplossing voor een autoluwe binnenstad

Meer dan 50% van Nederland woont in stedelijke gebieden. Tel daarbij op dat bijna 70% van Nederland er ook werkt en het wordt direct duidelijk waarom steeds meer steden zoeken naar mensen efficiënter te vervoeren. Lightrail trajecten kunnen aan deze doelstelling bijdragen. Daarbij moet het, om breed omarmd te worden door de gebruikers, wel voordelen bieden ten opzichte van de huidige vervoersmethodes. Het moet, kort gezegd, net zo aantrekkelijk zijn als de auto, maar zonder de bijbehorende nadelen.

De afgelopen decennia schieten de lightrail trajecten als paddenstoelen uit de grond. Niet zo gek ook; Het blijkt dé manier om het vervoer in (en tussen) steden efficiënt, betaalbaar en flexibel te maken. Het is dé manier om reizigers te verbinden met de (economische) hotspots van steden. Daarbij is lightrail ook dé manier om steden autoluw te maken. In combinatie met parkeergarages buiten de steden, zou het dé manier kunnen zijn om steden auto’s buiten de stadscentra te houden. Lightrail is op deze manier dé reden waarom steden het in hun toekomstvisie voor mobiliteit op moeten nemen, het maakt steden gezonder ( minder uitstoot), veiliger (minder auto’s) en efficiënter (sneller vervoer).

15 argumenten voor lightrail 

Lightrail trajecten bieden vele voordelen en argumenten om het zo snel en vaak als mogelijk te integreren in het huidige vervoersaanbod. In een uitgebreid rapport, genaamd Lightrail op de kaart: Een verrassend vergezicht op de bereikbaarheid van de stedelijke regio’s in 2040 heeft Platform DoLightrail in samenwerking met Railforum, Strukton, Bam, Siemens en Alstom vijftien argumenten op papier gezet waarom Lightrail meer ingezet dient te worden:

  • Brengt je snel van de regio tot in hartje stad
  • Lokt de consument met een sterk imago van snelheid en comfort 
  • Is de beste concurrent van de auto 
  • Stimuleert de economie van de stedelijke regio’s 
  • Trekt investeringen in nieuwbouw en stadsvernieuwing aan langs het tracé 
  • Versterkt het regionale netwerk met nieuwe schakels en knooppunten 
  • Grijpt de verstopping aan op de juiste schaal,de stedelijke regio 
  • Voegt zich flexibel in stad en regio 
  • Is zuinig met energie,schoon voor het milieu en veilig bovendien 
  • Draagt bij aan de uitstraling en de leefbaarheid van de stedelijke regio 
  • Biedt metro kwaliteit bij een haalbare investering 
  • Heeft beduidend meer zitplaatsen dan de langste bus 
  • Komt met veel haltes dichter bij huis en bestemming 
  • Is wereldwijd in opmars 
  • Vertoont onder de verschillende vormen van openbaar vervoer de sterkste groei

Meer weten?

Benieuwd naar specifieke lightrail oplossingen voor uw vraagstuk? Of wilt u meer informatie over de specifieke lightrail producten en diensten die ETS Spoor levert? Onze product managers voorzien u graag van alle informatie. Neem contact met hen op via 0299 45 40 50.