“Wij hebben een enorme groei doorgemaakt, die nog verder zal doorzetten. Voor de klanten en voor onze mensen verandert er niets, behalve de naam”, zegt Rogier Schulmeister. Zijn bedrijf ETS Spoor werd afgelopen week overgenomen door het Duitse, beursgenoteerde bedrijf Vossloh.

Die groei zit hem volgens Schulmeister vooral in de markt en het product- en dienstenaanbod. De diversiteit aan merken blijft en groeit nog. “In plaats van hetzelfde product van verschillende merken aan te bieden, hebben wij er altijd voor gekozen om ze complementair te laten zijn. Van elk product één A-merk, oftewel spoorstaven van Arcelor Mittal, één merk bevestigingsmaterialen: Vossloh en voor lasmaterialen Goldschmidt. Er is dus geen concurrentie tussen onze aanbieders onderling. We vinden het vooral belangrijk om een compleet portfolio aan te bieden. Onze klanten willen geen apart contract hoeven sluiten voor ieder product of project, maar juist een One-Stop Shop. Dat zijn ze vanuit het verleden ook gewend, toen NS net geprivatiseerd werd en er nog maar één totaalleverancier was in Nederland”, zegt Schulmeister.

Slagkracht
Met Vossloh als moederbedrijf krijgt ETS Spoor meer slagkracht, verwachten de broers Rogier en Sander Schulmeister. In 2013 namen zij het roer over van het bedrijf dat in 1999 werd opgericht door hun vader Klaus. De onderneming werkt naast Vossloh samen met producenten zoals Amberg Technologies, Arcelor Mittal, Austroll, Getzner, Goldschmidt, Greensand, Rawie en vele anderen. De omzet bedroeg in 2020 ongeveer 20 miljoen euro. Vossloh onderging de afgelopen jaren een drastische reorganisatie waarbij onder meer de locomotieventak werd afgestoten naar het Chinese CRRC. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een omzet tussen de tussen 850 miljoen en 925 miljoen euro, bij een winstmarge die naar verwachting tussen de 7 en 8 procent zal liggen.

“We werden misschien nog gezien als een midden- en kleinbedrijf. Een grote internationale wereldspeler als Vossloh zal denk ik meer vertrouwen geven voor bedrijven die nog aarzelden om met ons in zee te gaan.” Overigens betekent de overname van ETS door Vossloh niet dat Rogier en Sander Schulmeister de leiding uit handen geven. “Natuurlijk niet. Dit bedrijf is ons levenswerk, wij zijn nog veel te jong en hebben nog veel te veel te doen om er nu al uit te stappen.” De naam zal in de komende tijd worden gewijzigd van ETS Spoor in Vossloh ETS B.V. “We blijven vanbinnen hetzelfde. Het DNA en de cultuur van de club uit Purmerend die het anders doet dan de rest, blijven behouden.”

Nederland voorop
Rogier Schulmeister is er van overtuigd dat Vossloh en ETS over en weer veel voor elkaar kunnen betekenen. “Wij zijn het eerste handelsbedrijf dat ze overnemen en het geeft aan welke strategie ze voor ogen hebben om nog beter op de wensen van klant in te kunnen spelen. Ze willen een breed pakket aan producten en diensten kunnen aanbieden en Nederland loopt voorop in de markt voor spoormaterialen. Dit is het gevolg van de verregaande privatisering van ProRail en de concurrentie die er hier is bij de inkoop van materialen. Wij kunnen onze kennis en denkwijze hierover met elkaar delen.”

Vossloh-directeur Oliver Schuster gaf eerder al aan dat de overname van ETS Spoor een sleutelrol speelt bij de implementatie van de nieuwe strategie van de Vossloh Groep. “Dit brengt ons dichterbij belangrijke Nederlandse klanten zoals spoorbeheerder ProRail, die onze producten en diensten eerder direct of indirect via spooraannemers hebben afgenomen van ETS Spoor”, aldus Schuster.

Innovatieve onderhoudstechniek
Anderzijds loopt Vossloh volgens Schulmeister voorop in nieuwe technieken voor spooronderhoud en heeft het de grootste vloot Robel-treinen (voor het transport van spoorstaven red.) en freesmachines van Europa. “Vossloh is marktleider in diensten die de levenscyclus verlengen. Bijvoorbeeld door een spoorstaaf te frezen in plaats van te slijpen. ProRail heeft het volledige Nederlandse spoor decennialang laten slijpen. Op een gegeven moment hebben we ze in een pilot ervan weten te overtuigen dat frezen de levensduur van de spoorstaaf ten goede komt. Ik verwacht dat we meer van dit soort innovaties kunnen introduceren.”

Bron: SpoorPro