Een veel gehoorde storing in het nieuws is een sein- en wissel storing. Dit kan verschillende oorzaken hebben of een combinatie van problemen in de wissel. Een smeerloos rollensysteem, dat zijn werking inmiddels ruimschoots heeft bewezen is Austroroll. Zowel het aantal storingen als de onderhoudskosten voor de aannemer zijn sterk afgenomen. Aangezien een wisselstoring het hele treinverkeer kan verstoren is het essentieel deze faalkans te marginaliseren.

Het systeem werkt als volgt: De Austroroll wordt ingebouwd tussen 2 wisselliggers en wordt zo afgesteld dat de tong tegen de aanslagrail word “vergrendeld” en op de glijdstoelen rust in aanliggende positie. Bij iedere beweging van de tong zal deze een aantal millimeter worden opgetild en zo het smeren van de glijstoelen overbodig maken. De meeste storingen en slijtage worden gecreëerd bij het schuiven over de glijstoelen en door het niet ‘aan’ liggen van de tong tegen de aanslagspoorstaaf, deze beide punten worden effectief verholpen door de Austroroll. De omstelkracht van de wisselsteller is korter gebleken t.o.v. andere systemen en ook de stroombehoefte ligt lager, waardoor minder snel een storing in de wissel steller optreedt.

Om naast nieuwbouw wissels een oplossing te bieden voor bestaande wissels zijn er speciale geleiderails ontworpen die het mogelijk maken op alle wisseltypen een Austroroll te kunnen implementeren. Bovendien zijn er vele  vakmensen gecertificeerd om het systeem in te bouwen en/of af te stellen en heeft het door de jaren heen bewezen een levensduur van 20 jaar te hebben.

Mocht u ook op zoek zijn naar een effectieve, milieuvriendelijke, robuuste en onderhoudsarme oplossing voor in uw wissels, neem dan voor technische vragen contact op met onze Product Manager Freek Boon.

Bekijk hier de video van de inbouw en werking van de Austroroll.