Om de levensduur van het spoor te verlengen en de uitdaging met extreme klimatologische omstandigheden aan te gaan introduceert ETS Spoor het W30 bevestigingssysteem van Vossloh Fastening Systems op de Nederlandse markt. Als leverancier van dit nieuwe type bevestigingssysteem spelen zij in op de groeiende vraag naar systeemoplossingen in plaats van losse componenten in de spoorsector. 

Sinds een paar jaar is er een omslag zichtbaar, merkt Joris-Jan Gerritse van ETS Spoor. Hij vertaalt vragen uit de markt in duurzame spoorwegoplossingen. “De vraag naar systeemoplossingen groeit, dat zie je ook terug in de eisen van aanbestedingen. 

W30 Systeem

Het W30 systeem is instaat elke uitdaging aan te gaan in zwaar transport en maakt veilig rijden mogelijk, zelfs onder extreme omstandigheden, met temperaturen tussen -60 en +50 graden Celsius. Verder biedt dit systeem een hoge weerstand tegen slijtage, onder andere dankzij de kracht van de SKL30-spanklem, die de spoorstaaf op zijn plek houdt. 

Het W30 systeem met de SKL 30 spanklem van Vossloh Fastening Systems houdt de spoorstaven goed op z’n plek. Rogier Schulmeister, technisch directeur van ETS: ‘Het SKL30 bevestigingssysteem is dankzij de hoge spankracht van 14 kNm en de elasticiteit in staat bewegingen van de spoorstaven, die optreden als gevolg van krachten die de trein op het spoor uitoefent, op te vangen. Dit betekent minder slijtage aan het beton en ballastbed. Ook is het in het werk aanbrengen van de bevestigingen aanmerkelijk arbeidsvriendelijker.’

Succesvol ingezet

Voor het project de Hoekse Lijn leverde ETS Spoor een voorgespannen betonnen dwarsligger (de NG30), gecombineerd met het W30 bevestigingssysteem. Uit testresultaten blijkt dat de eerste scheur in deze dwarsligger pas optreedt bij een belasting van 63,9 kN/m2. Dat is ruim twee keer zo hoog als de vereiste 28 kN/m2. ETS Spoor heeft sindsdien dit W30 bevestigingssysteem al voor verschillende projecten in omgeving Zwolle, Rotterdam en Groningen mogen leveren.

Systeemdenken

ETS Spoor juicht de transitie van losse elementen naar systeemdenken toe. “Als toeleverancier hebben wij zowel de kennis als het netwerk om partijen te verbinden”, aldus Gerritse. Het combineren van ontwikkelingen zal volgens hem de kwaliteit en duurzaamheid van het spoor alleen maar verhogen. “Wij kennen de producenten, denken gezamenlijk aan nieuwe manieren van systemen en systembeproevingen.

Bent u geïnteresseerd in het W30 bevestigingssysteem? Neem dan contact op met ons productmanagement team.