Om zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van spoorstaven moet er onderhoud aan gepleegd worden. Dit verhoogt de duurzaamheid en borgt een veilige en comfortabele reis met de trein. Er zijn verschillende manieren om het spoor te onderhouden, welke hieronder uiteengezet zijn.

Frezen

Voor het verwijderen van grove oneffenheden in het spoor kan er gebruik worden gemaakt voor een flexibele en compacte Multi Purpose Milling Machine (MPM).

Deze freestrein kan door zijn omvang snel en efficiënt ingezet worden om serieuze oneffenheden, die snel zouden kunnen leiden tot defecten, tegen te gaan. Het kan per spoor of weg vervoerd worden en tot wel 2 millimeter van de spoorstaaf af frezen. Dit geldt voor zowel wissels als het doorgaande spoor. Dit is dus duidelijk een ideale oplossing om problemen in de kiem te smoren.

Benieuwd welke freesmachines we kunnen aanbieden? Klik hier voor meer informatie over frezen

Oplassen

Oplassen is het toevoegen van materiaal aan een product door middel van lassen, door op een basismateriaal een laag materiaal te lassen. Oplassen is een afkorting van erop lassen.

Meer informatie over oplassen / inlassen van spoorstaven

Slijpen

Door weersinvloeden en het zeer frequente treingebruik kan een spoorstaaf na verloop van tijd oneffenheden vertonen. Ditzelfde fenomeen doet zich voor bij wegen waar veel zware transport overheen rijdt en bij landingsbanen waar vliegtuigen met een enorme klap het luchtruim achter zich laten en op de baan komen. In alle gevallen is het zo dat kleine oneffenheden uit kunnen en zullen groeien tot grotere onregelmatigheden en hiermee tot storingen zal leiden. Preventief en doeltreffende handelen is hierbij een must. Hiermee kunnen oplopende onderhoudskosten, vroegtijdige vervangingen en grotere storingen eenvoudig voorkomen worden. Voor de lightrail is hiervoor de High Speed Grinding (HSG) City uitgevonden door Vossloh Rail Services.

Meer informatie over slijpen